Matkakertomuksia Espanjasta

Arkku tarinoita tulvillaan

Kävin Cordobassa ja siellä Alcázar de los Reyes Cristianos-palatsissa. Palatsin yhdessä museohuoneessa on hieno kookas sargofagi, jonka sivuille on veistetty kauniita kohokuvioita. Tuli mieleeni kertoa niistä. Olen kaikenlaisten symbolien ja tarinoiden ystävä ja tämä arkku todella kertoo katsojalleen hienon tarinan.

Sargofagi, joka kertoo meille ikuisuuden etsimisestä

Cordoban Alcázar de los Reyes Cristianos-palatsin roomalainen sargofagi on poikkeuksellinen taideteos. Se on 300-luvulta ja tehty yhdelle marmorilohkolle, siis kaiverrettu yhtenä kappaleena. Se on yhden miehen hauta-arkku ja se löydettiin sattumalta kun Cordoban Huerta de San Rafael-nimisessä kaupunginosassa tehtiin kesällä 1958 jätevesiviemäriparannuksia. Arkku oli 3,5 m syvyydessä. Sen oli joskus aikaisemminkin joku jo kerran löytänyt, sillä siitä puuttui kansi ja luut. Eli se oli ryöstetty. Tiedettiin, että paikalla on ammoisina aikoina ollut roomalainen hautausmaa. Nyt tämä upea arkku on siirretty palatsin museohuoneeseen.

Iberian niemimaalta on löydetty useita roomalais-pakanallisia sargofageja. Cordobassa oleva on näistä kaikista tärkein. Cordoban lisäksi Tarragonasta löydettiin vuonna 1949 yksi huomattava löytö. Muitakin näiden kahden lisäksi on, mutta ne on löydetty palasina. Cordoban sarkofagi on vahingoittumaton, paitsi että kansi puuttuu.

Cordoban sargofagin mitat:

Ulkomitta on 2,36 m pitkä, 1,09 m korkea ja 1,03 m leveä. Seinien paksuus vaihtelee välillä 8, 9 cm ja jopa 12 cm. Sen syvyys on 90 cm. Sisäkulmat on pyöristetty. Etuosan kohokuviot kohoavat noin 10 cm ja sivuilla noin 2 cm. Ja kuten kirjoitin, sargofagi on veistetty yhdestä valkoisesta marmorilohkosta. On sanottu, että arkku on tehty Roomassa vuosien 220-235 välillä ja että sen reliefit on tehty noin viisitoista vuotta myöhemmin.

Sargofagin etupuolelle on veistettu kolme eri kuva-aluetta/panelia. Kuvat kertoo sen käyttöönsä tilanneista ihmisistä ja heidän uskomuksistaan hienolla tavalla.

Keskimmäinen alue ja sen kuvaus:

Keskelle on kuvattu kaksi ovea. Toinen niistä on hienosti ihan vähän raollaan. Ovet ovat yleinen tapa esittää ja symbolisoida porttia Haidesiin, kuolleiden valtakuntaan tai kuolemanjälkeiseen elämään.

Las Puertas del Haides/Kuolleiden valtakunnan sisäänkäynti.

Kummassakin ovessa on veistetty kehyksiin ylimpänä pässin päät ja alimpana leijonan päät, joilla rengas leuoissa. Ovet ovat tyyppiesimerkki monista vastaavista kuvauksista kuolleiden valtakunnan sisäänkäynnistä. Pässi symbolisoi hyökkäystä ja leijona voimaa.

Oven yläpuoleisessa osassa on kuvattu kaksi lintua. Kaksi riikinkukkoa, kuolemattomuuden symboleja. Linnut nokkivat astiassa olevia hedelmiä. Näiden lintujen yläpuolella kulmissa näkyy vielä kaksi kentauria soittamassa jotain torvea.

Oikeanpuoleinen alue sargofagin etuosassa:

Oikealla olevassa osassa on kuvattu kaksi mieshahmoa: oikeanpuoleinen on kuolleen miehen hahmo ja toinen mieshahmo hänen vasemmalla puolella on hänen seuralaisensa – vanha mies.

Oikeanpuoleinen mies on sarkofagin päähenkilö eli se, jolle arkku on tehty. Hänen kädessään rullalla oleva asiakirja kertoo, että hän oli lain mies/juristi. Hän on puettu 1. Ja 2. vuosisadan tyypilliseen toogaan, joka kertoo meille, että hän on Rooman kansalainen. Mies kävelee rauhallisesti kohti ovea ja vasemmanpuoleinen vanha mies johdattaa hänet ovea kohti. Tämä toinen mieshahmo esittää kunnioitettavaa vanhaa filosofia tai opettajaa. Hän on vaatimattomammin pukeutunut kun päähenkilö. Hänet esitetään myös vähän taka-alalla. Pää suhteessa muuhun vartaloon on suurempi. Kuvasta saa sen käsityksen kun filosofi tavallaan toisella päähenkilön selän takana olevalla kädellään työntää tai ohjaa häntä ovea kohti. Päähenkilön katse on epämääräinen ja mietteliäs. Mutta ei pelokas. Hieno kuvakieli matkasta tuonpuoleiseen. Hahmojen taakse on laskostettu paksu verho hienoilla solmuilla kiinni seinässä

Vasemmanpuoleinen alue sargofagin etuosassa:

Vasemmalla olevassa osassa on myös kuvattu kaksi hahmoa. Tällä kertaa naisia. Tässä vasemmanpuoleinen naishahmo on pääosassa ja esittää vainajan vaimoa. Hänelläkin on kädessään kirjarulla. Toinen käsi on ylhäällä. Hänellä on yllään stola, joka on naimisissa olevan ja kunnioitetun naisen symboli. Vaimon jalat on kuvattu ikäänkuin hän kohta aloittaa askeleen kohti ovea. Kertooko tämä meille vaimon lupauksen miehellee, että ”perässä tullaan”. Vaimon jalkoihin on kuvattu pieni kori. Kori edustaa häntä kodille omistautuneena naisena, ja sen päälle asetettu kyyhkynen kertoo hänen puhtaudestaan. Lintu, ehkä kyyhkynen näyttää kuuntelevan mitä vaimo sanoo. Vaimon viereen on kuvattu toinen nainen, joka katsoo vaimoa tarkkaavaisesti. Näyttää siltä, että hän on filosofin tapaan opastamassa vaimoa.

Sargofagin kummassakin päädyssä (pienemmillä puolilla) on myös veistetyt kohokuviot.

Niissä näkyy kummassakin Pegasus hahmo. Pegasus on mytologinen eläin. Siivekäs hevonen on ruumishuonesymboli sekä runouden ja tieteen symboli. Sargofagin Pegasuksen jaloissa on juokseva pantteri. Molemmat eläimet symboloivat nopeutta ja voimaa, jolla vainaja kuljetetaan tuonpuoleiseen. Ja jos tarkasti katsoo nuo pantterit on vähän erilaiset. Olen näkeväni toisessa päädyssä uroksen ja toisessa naaraan. Kulmissa on hienot uurretut pylväät.

Scroll to Top