Matkakertomuksia Espanjasta

Normandia Gold Beach

Gold Beach Normandian matkamme 1. päivä

Tämä kirjoitukseni liittyy Normandian matkaamme syksyllä 2023.

Kuten kirjoituksessani ”Normandian maihinnousurannat” kirjoitin, nämä rannikkoalueet on nimetty sen maan mukaan minkä liittoutuman maan joukot millekin nousivat kesäkuussa 1944 maihin. Tänne Arromanches les Bains kylän rannalle nousivat britit ja alue sai koodinimekseen Gold Beach.

Olimme tulopäivänä perillä Arromanches les Bainsissa ja hotellissamme niin aikaisin, että ehdimme hyvin tutustua Gold Beachin alueen kohteisiin. Olimme valinnees muutaman kilometrin päässä itse Arromanchesista hotellin. Se tuli olemaan meidän tukikohtamme tämän matkan ajan. Sieltä oli lyhyet matkat kaikkiin maihinnousurannikoiden museoihin ja nähtävyyksiin. Hotellin etuna oli myös, että se oli tien vieressä, ei kylän keskustassa ja sillä oli iso oma parkki. Ei tarvinnut illalla väsyneenä miettiä mihin auton saa mahtumaan parkkiin.

merellä kaukana näkyy sataman osia kuin laivoja. Nämä kauniit rantatörmät on mitä mainioimpia kävelyretkien paikkoja.

Mulberry-harbour keinosatama

Gold Beachin kiinnostavin kohde oli ehdottomasti Arromanches les Bainsin ns. Mulberry-harbour keinosataman jäänteet rannan läheisyydessä merellä. Kävelimme korkealle rantavallille, josta nämä massiiviset betoniponttonit ja rautatelakat näkyvät hyvin. Matkaa meidän hotellilta oli noin 5 km. Tähän kohtaan rannikolle siis rakennettiin heti onnistuneen maihinnousun jälkeen vain yhdessä päivässä massiivinen satamalaituristo, jota käytettiin joukkojen, tarvikkeiden ja sotakoneiston ja ajoneuvojen purkamiseen laivoilta. Osa tästä kekseliäästä rakennelmasta on siis edelleen muistuttamassa jälkipolville mitä täällä tapahtui.

Samat Mulberry sataman jäänteet näkyy läheisellä Asnelles nimisellä rannalla.

Näiden väliaikaisten satamien suunnittelu aloitettiin Englannissa jo vuonna 1942. Satamien osat rakennettiin suuressa hiljaisuudessa ja salaa. Kun liittoutuneiden maihinnousu kesäkuussa 1944 Normandiaan oli onnistunut, sataman osat kuljetettiin maihinnousurannikolle ja satama laitureineen kasattiin muutamassa tunnissa käyttökuntoon. Projektiin kuului myös vanhojen laivojen upotus, jotta niistä luotiin aallonmurtaja.

Näitä satamia oli kaksi: Omaha Beachillä Mulberry ”A” ja Gold Beachillä Mulberry ”B”.

Mulberryn satamat olivat ratkaisu, jolla joukoille saatiin tarvittavat vahvistukset ja tarvikkeet. Niitä oli tarkoitus käyttää siihen asti kun Ranskan suuret satamat oli saatu valloitettua takaisin.

Gold Beachin Mulberry B -satamaa käytettiin 10 kuukautta D-Dayn jälkeen. Yli 2,5 miljoonaa miestä, 500 000 ajoneuvoa ja 4 miljoonaa tonnia tarvikkeita purettiin ennen kuin se poistettiin käytöstä. Omaha Beachin satama vaurioitui myrskyssä ja se satama jouduttiin hylkäämään.

Batterie de Longues-sur-Mer tykkiasema

Samalla suunnalla missä rantatörmällä katsoimme noita keinosataman jäänteitä on myös kuuluisat Longues-sur-Mer tykit ja tykistöasemat.

Niiden luonna teimme pitkän kävelylenkin.

Longues-sur-Mer. 5,1 km hotellilta

Kaikilla näillä maihinnousurannikon rantatörmillä oli maihinnousun aikaan tykkiasemia. Ne olivat osa Hitlerin rakentamaa puolustuslinjaa nimeltä ”Atlantin valli”. Hitlerin kunnianhimoinen hanke, joka käsitti bunkkereita ja tykkiasemia Norjasta Tanskan kautta Biskajanlahdelle. Atlantin vallin rakentaminen aloitettiin vuonna 1942. Vallin pituus oli 3 800 km ja siihen rakennettiin yhteensä 17500 bunkeria. Puolustuslinjaan käytettiin 17 miljoonaa kuutiometriä betonia, 1,2 miljoonaa tonnia terästä ja 3,7 miljardia Saksan markkaa. Nyt siis osa tästä kaikesta rapistuu Normandiassa.

Tälläisistä kuvieni tykkiasemista liittoutuneiden joukot saivat rajua tykkitulta osakseen.

Batterie de Longues-sur-Mer tukkiasema vaikeni kuitenkin maihinnousua seuraavana päivänä kun aseman 184 miehen henkilöstö antautui englantilaisille.

Näissä Longues-sur-Mer tukkiasemissa/kasematteissa on edelleen alkuperäiset 150 mm aseet.

Nämä kasematit, betonilla vahvistetut ampuma- ja tähystyspaikat sijaitsevat 65-metrisen kallion laella. Niihin kuuluu myös henkilösuojat ja tunneleita, joissa on museoitu valokuvia ym. Sisätiloihin pääsee vain oppaan kanssa.

Monet meistä, ainakin vanhempi sukupolvi muistanee elokuvan ”Atlantin valli murtuu” The Longest Day. Siinä on kohtaus, jossa saksalainen upseeri huomaa merellä liittoutuneiden valtavan laivaston nousevan sumusta. Kohtaus on kuvattu juuri tällä Longues-Sur-Mer batterin luona. Näyttelijöinä esim: John Wayne, Henry Fonda, Robert Mitchum, Sean Connery, Richard Burton ja Paul Ankka.

The British Normandy Memorial, Ver-sur-Mer

Kävimme myös kauniilla Ver-sur-Mer Normandy Memorial muistomerkkialueella,  joka myös on tällä rannalla vaikkakin näistä tykkiasemista nähden Aromanchesin kylän toisella puolella. Tämä muistopaikka vihittiin vuonna 2021 pandemian aikana. Se kunnioittaa brittisotilaita ja Normandian siviiliuhreja. Muistomerkin seiniin on kirjoitettu kaikkien niiden brittien komennon alaisten nimet, jotka menettivät henkensä Normandiassa 6. kesäkuuta ja 31. elokuuta 1944 välisenä aikana. Muistomerkin pylväissä on yli 22 000 miehen ja naisen nimet. Suurin osa näistä nimistä on brittien sotilaiden, merimiesten, merijalkaväen ja lentäjien nimiä. Mukana on myös muiden maiden kansalaisten nimiä, jotka taistelivat Britannian komennossa tai jotka liittyivät Britannian asevoimiin. Hirveä määrä nimiä noin lyhyeltä ajalta.

Pitkän päivän iltana ajoimme vielä itse Aromanches les Baines kylään. Nyt kun oltiin Britannian maihinnousurannikolla kuvaan sopi hyvin perienglantilainen ateria kylän pienessä ravintolassa. Elämäni ensimmäinen ”Fish and Chips” annos.

Gold Beachillä olisi ollut vaikka kuinka paljon nähtävää 3D elokuvateatteri, memory garden, monta museota jne. Mutta johonkin oli raja vedettävä ja uskon, että olimme valinneet ihan hyvät kohteet. Ainakin ensimmäisen päivän anti oli mielenkiintoinen ja antoi aavistuksen, että seuraavien päivien aikana tulemme kokemaan paljon koskettavia ja mielenkiintoisia asioita.

Itse en aikaisemmin ole ollut ollenkaan kiinnostunut sotahistoriasta vaikka sanonkin itseäni historian suurkuluttajaksi. Nyt kuitenkin viime vuosien kehitys maailmalla on tuonut sodan niin lähelle ajatuksia, että myös nämä I ja II maailmansodan tapahtumat kiinnostavat. Aika paljon luin, kuuntelin ja katsoin D-day materiaalia ja Normandian maihinnousua koskevia juttuja ennen tälle matkalle lähtöä. Samoin myös I maailmansodan joitakin tietoja tuli kerrattua. Siitä löysin mielenkiintoisen kirjoituksen. Linkkaan sen tähän muistiin.

Lukekoon ken haluaa. Laitan tähän linkin ylös.

”Mielenkiintoinen yksityiskohta nimittäin oli tuo 11. hetkellä kuollut I maailmansodan sodan viimeinen sotilas.