Matkakertomuksia Espanjasta

Lorca, MuBBLA, Museo

Lorca
MuBBLA, Museo de Bordados del Paso Blanco, Calle Nogalte, 7

sijaitsee Monastery of Santo Domingo kirkossa.

Lorca on kuuluisa Espanjan pääsiäiskaupunki Elchen rinnalla. Käytiin Lorcassa tutustumassa sen vanhimman veljeskunnan, Cofradia del Rosario Paso Blancon, pyhäkköön Capilla Del Rosarioon ja sen yhteydessä olevaan Paso Blanco kirjailumuseoon MuBBlaan.

Tämä El Paso Blanco veljeskunta on peräisin jo 1500-luvulta. Se on Lorcan vanhin. Mutta vasta vuonna 1855 Archicofradia de Ntra Sra. del Rosario, Paso Blanco muutti Lorcan historiaa pysyvästi järjestämällä ensimmäisen pääsiäiskulkueen palmusunnuntaina. Vuonna 1856 mukaan liittyi toinen merkittävä veljeskunta Cofradia Paso Azul. Tästä alkoi tähän päivään asti pidetyt mahtavat pääsiäiskulkueet, joissa on mukana veljeskuntien vuosien mittaan silkki, kulta ja hopealangoilla kirjaillut pyhimysten asut, viitat ja viirit. Kummallakin näistä Lorcan pääveljeskunnista on omat museot, joissa nämä kuvakudelmat, taidokkaasti käsin kirjaillut vaatteet ovat kaikkien nähtävillä silloin kun niitä ei voi ihailla pääsiäiskulkueissa.

MuBBla museossa on nähtävillä merkittävimmät Paso Blanco veljeskunnan kirjonta-aarteet. Yhdessä huoneessa nimeltään “Cámara de las Maravillas”, on lasivitriineissä 6 taidokasta vanhinta alkuperäistä kirjailukäsityön aarretta. Osa niistä on julistettu kultturiperintönähtävyyksiksi (Bien de Interés Cultural, BIC). Vaatteisiin kulta, hopea ja erivärisin silkkilangoin kirjailluista kuvista voisi ensin ajatella, että ne ovat kankaalle maalattuja tai painettuja kuvia, mutta kun töitä katsoo lähemmin niistä erottuu eriväriset pistot. Käsittämättömän taidokasta kirjontaa.

Museon päähuoneessa on hienosti esillä kulkueissa vieläkin käytettävät pyhimysten ja ratsastajien ja esiintyjien viitat, vaatteet ja viirit. Jokainen viitta on omassa lasivitriinissä ja samassa ikkunassa pyörii pieni video siitä kohtaa pääsiäiskulkuetta, jossa kyseinen vaatekappale on joko pasolla kannettavan pyhimyksen tai hevosella ratsastavan esiintyjän päällä.

Jokaiseen vaatekappaleen kirjottuun kuvaan liittyy jokin raamatun tai historian tarina. On Herodesta, Neroa, roomalaisia legioonia, Jeesusta, Johanneksen evankeliumin ilmestyskirjan kertomus, eri vanhan ja uuden testamentin tarinoita kuvitettu taidokkaasti kirjailtuna. Tuli ihan hinku lukea vanhat kansakoulun aikaiset uskonnonkirjat läpi uudestaan ja muistella niitä tarinoita. Sen jälkeen voisi uudestaan mennä käymään tuossa hienossa museossa.

Ison museosalin katon rajassa pyöri myös laajakangasvideo pääsiäiskulkueista, jotka poikkeavat mahtavuudellaan hevosin ja valtavin rakennelmin täydellisesti tähän asti näkemistäni. Nyt tiedän mihin suuntaan seuraavan pääsiäismatkani. Netistä lyötyy hienoja videoita Lorcan pääsiäiskulkueista.

Museosta on suora pääsy Capilla del Rosario kappeliin ja se sisältyy samaan 3€ pääsymaksuun. Kappeli on pieni kaunis myös vierailun arvoinen käyntikohde.

Cámara de las Maravillas huoneessa on esillä 6 museon tekstiilitaiteen aarretta.
Tärkein niistä on ”el manto de la Virgen de la Amargura” . Tämän viitan työt aloitettiin 1910 ja se valmistui 1927. Sen koko on 6,90 metriä pitkä ja 3,5 metriä leveä. Myös tämän viitan voi nähdä pitkäperjantain kulkueessa.

Toinen ”ihmeiden huoneen” töistä on sata vuotta vanha työ (1915-1918), joka esittää Jeesusta rukoilemassa Getsemanen puutarhassa. Kaunein ikinä näkemäni kirjailtu vaate. Työhön taidokkaasti satiini, silkki ja kultalangoin kirjaillut ruusut ja kukat jäivät lähtemättömästi käsityöharrastajan mieleen.

Jokaisen puvun ommel tehdään käsin, työhön kuluu tuhansia tunteja. Silkit joilla kirjailut tehdään värjätään erityisillä väreillä ja viitoissa käytetty kulta ja hopea ovat aitoja. Joidenkin kappaleiden valmistus vie vuosia. Ammattitaitoiset käsityöläiset restauroivat ja puhdistavat vaatteet jokaisen pääsiäiskulkueen jälkeen, jotta ne taas voivat lumota katsojat seuraavana vuonna.

Manto Anticristo. Vuosi 2017. Siinä kuvataan Johanneksen evankeliumin ilmestyskirja, maailman loppu tyrannien ja petojen paluu maanpäälle. Pyhän Pietarin Basilica liekeissä. Tämä viitta on suurin Paso Blanco veljeskunnan kirjailutöistä . Viitan koko on 24 neliötä.

Tästä kuvasta näkee miten jokaisessa vitriinissä pyöri video siitä osasta kulkuetta missä kukin asu oli mukana. Kerrassaan mainio tapa herättää viitat ”henkiin”

Museon sisältä on sisäänkäynti Capilla del Rosarioon. Rosario (ruusukko) katolisessa uskonnossa tarkoittaa rukousnauhaa ja myös rukousta jota rukousnauhan avulla rukoillaan. Kappeli on 1600-luvulta.

Tämä kirkko on ehdottomasti yksi kauneimmista kappeleista, joissa olen käynyt Espanjassa. Hyvin pieni ja ei liian pröystäilevä.

Kappelin kattoon on maalattu kaunis työ Lepanton taistelusta, joka käytiin turkkilaisia vastaan Venetsian, Espanjan ja paavin laivaston voimin Kreikan rannikolla vuonna 1571. Taistelu käytiin pelkästään soutuvoimin liikkuvilla laivoilla ja se jäi maailman historian toiseksi viimeiseksi laatuaan. Katsotaan, että tämän taistelun voitosta alkaa Ottomaanien vallan mureneminen Välimeren alueella. Tauluja, seinävaatteita ja seinämaalauksia tästä taistelusta olen nähnyt muissakin Espanjan kirkoissa ja palatseissa. Tämän kattomaalauksen tekijä on tuntematon.

Barokkityylinen kappelin pääalttari vuodelta 1749. Keskellä Virgen del Rosario. Osa alttarista tuhoutui sisällissodan aikana ja on restauroitu.

Virgen de la Amargura (kärsimyksen neitsyt) odottaa täällä Rosario kappelissa pitkäperjantaihin, jolloin se osallistuu kulkueeseen päällään ihmeiden huoneessa oleva viitta. Patsas on vuodelta 1949 ja tekijä on José Sánchez Lozanon. Vanha kuva Virgen de la Amargurasta oli vuodelta 1756 mutta tuhoutui sisällissodassa vuonna 1936.
Kärsimyksen neitsyt suree kuollutta poikaansa. Tämä neitsyt on pitkäperjantain kulkueen yksi ”pääesiintyjistä”. Sillä on päällään ihmeiden huoneessa säilytettävä taidokas ja arvokas viitta. Ihmiset kadulla katsomoista ja parvekkeilla tervehtivät pyhimystä heittäen valkoisten neilikoiden terälehtiä huutaen:

Viva el paso blanco, viva la virgen de la Amargura, viva la virgen guapa, viva la más guapa, viva la única guapa, viva nuestra madre, viva la que sale una vez y se luce, viva la que cierra la carrera, viva la reina de los claveles, viva la reina de la carrera, viva la reina del Viernes Santo, viva le reina de Lorca.

Kommentoi

Scroll to Top