Matkakertomuksia Espanjasta

Abaran Ruta de las Norias

Abarán

Ruta de las Norias Abarán,  40 km Murciasta.

Koko Abaránin kunnan alueen asukasluku on noin 13000

On paikkoja, jonne haluaa palata uudestaan. Abarán on yksi niistä. Vuonna 2020 juuri ennen pandemian ja lockdownin alkua kävimme paikallisen turistiyhtiön valmismatkalla Ricoten laaksossa ja matkaan kuului lyhyt vierailu myös Abaránissa. Silloin ajattelin, että tänne on tultava uudestaan ajan kanssa. Kolme päivää matkan jälkeen alkoi lockdown ja reissut jäi haaveiluun. Nyt kauniina huhtikuun alun perjaintaina 2022 lähdettiin toteuttamaan kauan mielessä ollut Abaránin vesimyllyreitti, ”Ruta de las Norias”.

Abarán sijaitsee Segura joen rannalla Ricoten laaksossa. Alue on kuuluisa vesimyllyistään, Norioistaan. Niitä oli joen Ricoten laakson alueella yhteensä 24. Vesimyllyt tulivat Espanjaan, kuinkas muuten kun arabien mukana islamilaisesta maailmasta jo 800 luvulla. Sana noria tulee arabian sanasta nā’urā.

Suurin osa näistä Ricoten laakson norioista ei ole enää toiminnassa, osa on suojeltu (13 kpl) osa tuhoutunut tai hävinnyt kokonaan, mutta osa on edelleen toiminnassa ja pumppaavat vettä ympärillä oleviin hedelmätarhoihin. Kaikki kolme toiminnassa olevaa Noriaa löytyy juuri Abaránista 3 km pätkältä joen varrella.

Löysin netistä tiedejulkaisun juuri näistä Ricoten laakson Norioista, niitä on käynyt tutkimassa ryhmä Alicanten ja Hampurin yliopiston tutkijoita. Kannattaa selata läpi,  jos ei muuten niin ainakin kuvia katsoen. Mielenkiintoinen juttu ylipäätään, miten ne ovat sijoittuneet, toimineet ja mikä on vaikuttanut niiden käytön vähenemiseen ja miten niillä edelleen olisi potentiaalinen mahdollisuus viljelijöillekin. Useimmat alueella olleet vesipyörät kun nyt on korvattu moottoripumpuilla. Tämä on osaltaan tietysti lisännyt kastelujärjestelmien suurta energian tarvetta ja siihen liittyviä päästöjä myös.

(PDF) Reinventing the wheel -The preservation and potential of traditional water wheels in the terraced irrigated landscapes of the Ricote Valley, southeast Spain

3 noriaa on edelleen käytössä kasteluveden nostamiseen. Noria Grande,  Noria de la Hoya de don García ja Noria de Candelón

Tämän noria reitin kulkeminen minulle oli mukava kokemus ei vain näiden vesipyörien ihmettelyn takia, vaan myös koska matkan aikana pääsin läheltä katsomaan eri puutarhoja, joiden läpi reitti kulki. Yleensähän noita viljelyalueita näkee auton ikkunasta tai aitojen takaa. Täällä oli mahdollisuus päästä lähelle bongaamaan eri puutarhakasveja. Osin samoja mitä minä omalla kaupungin vuokrapalstalla Espoossa viljelen.

Ja sitten itse reitille.

Ruta de las Norias, Abarán SL-MU 28

Reitin pituus kokonaisuudessaan on noin 4 km.

Reitti alkaa Parque de las Norias- puistosta. Kadulla puiston edessä on hyvät parkkimahdollisuudet. Auton jätimme pitkälle kadulle nimeltä: av de la Constitucion. Puistossa oli WC mutta se oli kiinni. Puiston vieressä kadun varrella on kuitenkin kahvila.

Tässä puistossa on ensimmäinen noria, Noria Grande

Noria Grande on Euroopan suurin toiminnassa oleva vesipyörä, rakennusvuosi 1807 ja halkaisija melkein 12m. Nykyinen on jälleenrakennettu 1951.

Puistosta voi valita 2 eri reittiä. Oikealle joen yläjuoksuun päin polku vie norialle nimeltä Noria de la Hoya de don García ja vasemmalle jokea seuraten tulisi reitin kaksi muuta noriaanimeltään Noria La Noria de Candelón ja La Ñorica .

Me valitsimme ensin kulun oikealle ja kävimme katsomassa Noria de la Hoya de don Garcían.

Matka kulki läpi huertojen/puutarhojen, joissa viljeltiin sitruspuita, eri puutarhakasveja kuten peruna, purjo, kaali, härkäpapu, artisokka ja monta muuta. Kirsikkapuut olivat jo kukkineet.

Noria de la Hoya de don Garcían on halkaisijaltaan 8 m. On olemassa dokumentteja, joiden mukaan samalla paikalla on pyörinyt vesipyörä jo vuodesta 1818 lähtien. Nykyinen on jälleenrakennuksen tulos vuodelta 1951. Norialle päästyämme ja ihmeteltyämme vekottimen toimintamekanismia käännyimme takaisin samaa tietä pitkin lähtöruutuun.

osa polusta kulki puutarhojen kastelukanavan päällä johon oli rakennettu tälläinen ritilä
lienee artisokka
nispero
viikuna
persikka tai aprikoosi
Matkan varrella kauniit näkymät puutarhojen lisäksi esim. Abaránin kaupunkiin
Kurkisteltiin hedelmätarhoihin
suojapuvuissa olevat miehet korjaamassa vesiputkea. Liekö asbestisuojaus kyseessä

Nyt puistoon takaisin päästyämme jatkoimme jokea seuraten suoraan eteenpäin. Siis puistosta katsoen vasemmalle. Kohta tuli vastaan kävelysilta, joka vei Segura joen toiselle puolelle. Siitä yli ja heti sillan toisella puolella käännyttiin oikealle ja kiivettiin pieni mäki ylös.

Noria La Noria de Candelón on mäen takana.  6m halkaisijaltaan ja alunperin rakennettu 1850 ja viimeisin korjaus samoin kun noria Grandella 1951. Metallipyörä ja ääni sen mukainen.

Täältä palasimme takaisin sillan luo ja jatkoimme samaa puolta jokea eteenpäin. Jonkin matkaa kuljettuamme oikealla mäellä näkyi sininen talo ja sen edessä neljäs noria nimeltä la Ñorica.

La Ñorica kuten nimestäkin voi päätellä on pienempi kun reitin kolme muuta vesipyörää. Halkaisija on 5 m. Rakennusvuoden sanotaan olevan 1850, mutta jo vuonna 1929 se jäi käytöstä pois. 1970-luvulla la Ñorican kunnosti yksityishenkilö omalla kustannuksellaan sen alkuperäistä rakennetta kunnioittaen. Se ei kuitenkaan nostanut enää vettä viljelykäyttöön vaan uima-altaaseen. Vuonna 2016 vesipyörän nykyinen omistaja kunnosti sen ja nyt se toimittaa vettä hänen kiinteistönsä kasvien kastelujärjestelmään. Tämä noria onkin aidattu eikä ihan lähelle sitä pääse, kun on tosiaan yksityisomaisuutta ja talon pihalla, mutta hyvin sitäkin pääsi verkkoaidan läpi ihastelemaan.

La Ñorican lähellä on virkistysalue penkkeineen. Me pidimme tässä kohtaa evästauon. Tauon jälkeen jatkoimme vielä tietä eteenpäin kunnes tulimme vanhalle sillalle, josta pääsi ylittämään joen. Sillan nimi on Puente Viejo ja se on päässyt Bien de Interés Cultural ( BIC) patrimonio histórico español -listalle. Sillan paikalla on ollut aikojen alusta useita puusiltoja, jotka kuitenkin aina tuhoutuivat Segurajoen tulvissa. Vuonna 1888 Espanjan hallitus myönsi määrärahan paikalle rakennettavaan rautasiltaan ja tämä Puente Viejo rakennettiin ollen ainoa silta, jota pitkin abaranilaiset pääsivät kulkemaan joen toiselle puolelle. Nykyään muutaman metrin päässä on toinen uudempi silta.

Kun olimme ylittäneet sillan ja päässeet taas joen Abaránin kaupungin puoleiselle rannalle käännyimme takaisin päin. Kohta rantaan pitkin kulkiessamme tuli hieno puisto, jossa kioski ja baari, kaunis suihkulähde ja hyvässä kunnossa olevat yleiset vessat puiston laidassa.

Jatkoimme matkaa pysähtymättä kahvittelemaan, olimmehan juuri syöneet omat evään noin kilometri sitten. Kun pääsimme takaisin lähtöruutuun jätimme reput autoon ja lähdimme tutustumaan kävellen itse Abaránin kaupunkiin. Ja hyvä olikin, että turhat kantamukset oli autossa. Edessä oli kiipeäminen ylös mäkeä ja loputon määrä rappusia. Retken ehdottomasti rankin vaihe. Ylpeinä suorituksesta ja huokaisten helpotuksesta kuljimme kaupungin kapeita kujia. Tutustuttiin myös yhteen kirkkoon ulkopuolelta. Tämän erikoisen kirkon pihalta oli huimat maisemat alas Segurajoen rantaan ja kauas kaupunkia ympäröiviin vuoriin.

Löydettiin myös kaupungin talo, joka samoin kun muutkin Espanjan kaupunkien kaupungintalot julisti ”EI SODALLE” lakanalla tänä keväänä 2022 kun maailma tyrmistyneenä seuraa Ukrainan sodan julmuuksia.

Pienen virkistystauon kahvin ja virvokkeiden muodossa pidimme kaupungin talon edessä olevassa kuppilassa ja jatkoimme matkaa takaisin autolle. Tällä kertaa valitsimme kiertotien emmekä lähteneet laskeutumaan alas portaita pitkin. Matkalla nähtiin vielä härkätaisteluareena, josta oli tehty parkkihalli sekä kaunis teatteritalo.

Taas olen yhtä mukavaa kokemusta rikkaampi ja ehkä palaan tänne joku kevät uudestaan. Ruta de las norias olisi mainio paikka ihastella hedelmäpuiden kukintaa, sillä siellä pääsisi läheltä ihastelemaan kirsikka- ja persikkapuita, joita noissa huertoissa näin.