Teruelin katedraali

Catedral de Santa María de Teruel

Teruelin katedraali

1931 Monumento Histórico-Artístic

2004 Bien de Interés Cultural

1896 torni, kupoli, katedraalin sisäkatto ovat   UNESCOn maailmanperintöluettelossa

Teruelin upea katedraali on kiinnostava kohde.  Samalla lipulla pääsee myös viereiseen piispantaloon ja sen näyttelyihin.

Katedraali on kolmilaivainen ja se oli alunperin romaaninen seurakuntakirkko 1200-luvulla. Katedraaliksi se julistettiin vuonna 1542. Se on omistettu Neitsyt Marialle. Tuo Mediavilla nimen lopussa tulee siitä, että kirkko sijaitsi keskiaikaisen Teruelin keskellä. Ja vieläkin hyvin keskeisellä paikalla vain nurkan takana on kaupungin ehdoton sydän Plaza de el Torico.

Katedraalista on vuosisatojen aikana muodostunut upea sekoitus tyylejä, joiden joukossa upeimpana ainakin minun mielestä aistii mudéjar tyylin. Ulkopuolella uusmudejar-tyylinen pääoviaukko ja kellotorni ja sisäpuolella aivan upea mudéjar- sisäkatto.

Sisäkatto:

Tämän katedraalin puinen sisäkatto on mudéjar tyylinen ja sitä on nimitetty myös Mudéjar-taiteen Sikstuksen kappeliksi. Eikä turhaan. Katto on 32 metriä pitkä ja 7,76 metriä leveä. Se on koristeltu kauniilla ja runsailla maalauksilla. Maalaukset on piirtokirjoitustyylisiä ja niissä näkyy selvästi islamilainen vaikutus. Niissä kuvataan ihmisiä, eläimiä, fantasiaeläimiä ja kasveja.  Jossain oppaissa kuvattiin kattoa ”avoimeksi kirjaksi, joka näyttää keskiaikaisen Teruelin maailmankuvan”. Ja tämän vaikutuksen minäkin sain, kun niska kenossa luin näitä ”sarjakuvamaisia” kattopalkkeja. Minun ottamani kuvat ei tee oikeutta katon yksityiskohtaisille kuville. Katto on korkealla ja kameran zoomi ei riittänyt.  Mutta kaukaa vain ornamenttikuvioina näkyvät palkit on täynnä kuvia raamatusta, papeista ja piispoista, tavallisista ihmisistä harjoittamassa ammattejaan, maureista ja kristityistä ja myyttisistä eläimistä. Kuvissa myös paljon kasveja ja kasviaiheisia ornamentteja. Maalaukset on tehty temperamaalilla, eli härän veri ja munan keltuainen sekoituksella. Jos vielä joskus käyn Teruelissa, otan mukaan kiikarit, joilla voisi katsella näitä kuvia tarkemmin.

Katon materiaaliksi valikoitui puu käytännön syistä, sillä se on peräisin siltä ajalta kun kirkkoa muutettiin isommaksi ja korkeammaksi. Katon piti olla kevyttä materiaalia. Kun luin kirkon seikkaperäisiä kuvauksia sen rakentamisen ja muutostöiden eri vaiheista päätin, etten edes yritä niitä tässä luetella, pieleen taitaisi tiedot kuitenkin mennä. Yhden mielenkiintoisen jutun kuitenkin sieltä bongasin koskien puista mudéjar sisäkattoa. Sen säilymistä voi kiittää vuosien varrella tehdyistä muutoksista. Katto on jossain vaiheessa jonkun aikakauden aika ollut peitettynä holvilla ja paljastui vasta 1953 kun holvi purettiin ja alta paljastui tämä puinen katto.

Kuori:

Kuorissa on 1400-luvulta peräisin oleva kaunis goottityylinen aitakalteri.

Kuorin päässä urut ja reunoilla puiset istuimet. Piispanistuin samanlainen kun muutkin. Kuori on kahdessa tasossa.

Kupoli:

Kupoli on Martín de Montalbánin vuonna 1538 rakentama sen muoto on mudéjar tyylinen ja se on kahdeksankulmainen. Ulkoa tiiltä ja kauniit mudejar kuvioinnit. 

Kupoli on sisäpuolelta renesanssia. Sisäpuolella kupolia ”kannattelee” neljä evankelistaa kampasimpukanmuotoisissa ”koloissa”. Jokaisella oma symboolinen tunnusmerkkinsä. Matteuksella enkeli, Markuksella leijona, Luukkaalla härkä ja Johanneksella kotka.

Pääalttaritaulu:

Puinen korkea alttaritaulu vuosilta 1532–1536. Tekijä ranskalainen Gabriel Jolyn. Se on omistettu Neitsyt Marian taivaaseenastumiselle.  Sitä pidetään yhtenä Aragonian alueen parhaista renessanssiveistoksista. Gabriel Joly on haudattu katedraaliin palkkioksi tästä hienosta työstä.

Kirkon eri kappelit:

Katedralissa on toinen toistaan upeampia ja mielenkiintoisia sivukappeleita. Luettelen tässä nyt ne, joista minulla löytyy itseottamat kuvat. Muutaman kuvan sain myös matkatoveriltani kun en itse enää jaksanut kuvata kaiken sen runsauden keskellä.

Capilla de la Coronación de la Virgen

Kappelissa on upea goottilaistyylinen alttaritaulu 1400-luvulta. Keskellä kuvataan ”Neitsyen kruunausta Pyhän Kolminaisuuden toimesta”. Tekijä on tuntematon. Oppaissa lukee näin: autor desconocido ¿Maestro de la Florida?

Alttaritaulu on arvokas espanjalais-flaamilainen teos, katedraalin ja kaupungin tärkein kuvateos.  Vanhan testamentin profeetat ja kuninkaat sekä joukko pyhiä on kuvattu tähän taideteokseen tuon Neitsyt Marian kruunauksen lisäksi. Hyvin ikoninomainen mielestäni.

Capilla de Santa Emerenciana

Santa Emerencianan kappeli 1700-luvulta. Kaupungin ja hiippakunnan suojeluspyhimys.  Pyhä Emerenciana oli roomalainen marttyyri, joka kuoli Anatoliassa (nykyinen Turkki) vuonna 304 Diocletianuksen vainojen aikana.  Tämän pyhimyksen pyhäinjäännökset löytyvät Rooman Santa Inésin kirkosta, mutta Teruelissa on myös osa ja sitä kuljetetaan kulkueessa tämän kaupungin suojeluspyhimyksen kunniaksi järjestettävän juhlapäivän kulkueessa.

Capilla de Santa Águeda

Santa Águedan kappeli 1600-luvun lopulta.  Santa Águeda on naisten suojelija ja sairaanhoitajien suojeluspyhimys. Häntä rukoillaan avuksi myös kaikenlaisissa naisten vaivoissa ja sairauksissa kuten esimerkiksi rintasyövässä. Santa Águedaa kutsutaan myös apuun estämään tulipaloja, salamia ja tulivuorten aiheuttamia vahinkoja. 

Águeda oli 200 luvulla Sisiliassa Catania-nimisessä kaupungissa asunut nuori neitsyt. Águeda de Catania. Roomalaiset vainosivat siihen aikaan kaikkia kristittyjä. Tyttö oli päättänyt kuitenkin pyhittää elämänsä Jeesukselle. Quintianus-niminen mahtimies kuitenkin rakastui tyttöön, mutta tyttö oli luja uskossaan. Nuoren naisen kieltäytyminen suututti miehen, joka lähetti hänet erääseen bordelliin töihin. Ihmeen kaupalla hän säilytti neitsyytensä, mikä suututti entisestään Quintianusta, joka määräsi hänet kidutettavaksi ja hänen rinnansa leikattavaksi. Pyhä Pietari kuitenkin paransi tytön haavat, mutta se oli hyödytöntä sillä Quintianus käski jatkaa hänen kiduttamistaan ​​vaikka Águeda pyysi sanoen: : ”Julma tyranni, etkö häpeä kiduttaa naista rinnasta joka ruokki sinut lapsena?”, kidutus kuitenkin jatkui ja neitsyt kuoli.

Tarina jatkuu: Muutama vuosi tytön kuoleman jälkeen Etna-tulivuori purkautui.  Catanian asukkaat, jotka pelkäsivät katoavansa kartalta Pompejin tavoin, rukoilevat entistä asukastaan nuorta urheaa Águedaa ja tämä kuuntelee heitä taivaasta ja laava pysähtyy kaupungin porteille. Oli vuosi 252 ja näin syntyi tytöstä pyhimys Santa Águeda.

Tätä pyhimystä esittävät taideteokset usein esittävät hänet kantaen tarjotinta, jossa on tarjottimella hänen kaksi pois leikattua rintaansa. Tälläinen alttaritaulu siis löytyy myös Teruelin katedralin Santa Águeda sivukappelista.

Capilla de la Inmaculada Concepción

Conception immaculata (lat.) tarkoittaa kirjaimellisesti ”tahraton sikiäminen” mutta yleensä suomeksi ”perisynnitön sikiäminen”. Se on katolisen kirkon dogmi Neitsyt Marian peri­synnittömästä sikiämisestä.

Immaculate Conception kappelin rakennutti piispa Francisco Pérez Prado y Cuesta paavikautensa 1732 y 1755 aikana. Kappeli on barokkityylinen. Alttaritaulu on Francisco Moyan vuosina 1738–1740 tekemä ja José de Villarroyan kultaama. Keskellä kaunis Neitsyt Marian kuva, jonka kummallakin puolella olevat veistokset esittävät neitsyen vanhempia.  Tämä kappeli on oppaiden mukaan tärkein katedraalissa sivukappeleista. 

Kappelin sivuseinillä on kaksi suurta taulua: Vasemmalla Neitsyt Maria istuu voittovaunuissa ja oikealla seinällä on kuvaus Trenton kirkolliskokouksesta. Trentossa käsiteltiin perisynnin dogmia, opinkappaletta. Siellä vahvistettiin, että Maria oli vapaa henkilökohtaisesta synnistä. Eli siis kummankin taulun aihe on Neitsyt Maria, joka sikisi pyhästä hengestä (Inmaculada Concepcíon).

Kupoli on uskomaton luomus. Täynnä freskoja ja kuvat ylistävät kaikki  Inmaculada Concepcíon neitsyttä.

Kun etsin tietoja näistä tämän katedraalin eri osista netistä, törmäsin taas kerran tähän tahrattoman sikiämisen dogmiin. Mielenkiintoinen ja taas näin joulun alla Torreviejassakin ajankohtainen aihe. Täällä vietetään parhaillaan marraskuussa aina joulukuun 8. päivään ”fiestas patronales en honor a la Purísima Concepción” juhlaa. Juhlat päättyy 8.12. jolloin koko Espanjassa on yleinen vapaapäivä Día de la Inmaculada Concepción. Vuonna 1854, paavi Pius IX julisti apostolisella kirjeellä ’Ineffabilis Deus’ dogmin Siunatun Neitsyt Marian tahrattomasta sikiämisestä ja päivästä tuli siis silloin kirkollinen Neitsyt Marian päivä.

Etsiessäni tietoja sain myös tietää, että maailman jokaisessa katolisessa kirkossa on Marialle omistettu alttari, jolla on hänen kuvansa tai veistos hänestä. 

Kappelin lattialla on piispa Francisco de Paula Jiménez Muñozin (* Bliecos-Soria 04-08-1807 † Teruel 06-03-1869 ja piispana vuosina 1861-1869) hautakivi.

Capilla de Santo Tomás de Villanueva

Santo Tomás de Villanuevan kappeli 1600-luvun lopulta.  Santo Tomás de Villanueva oli Valencian arkkipiispa vuosina 1544-1555. Hän syntyi Fuenllana-Toledossa vuonna 1486 ja kuoli Valenciassa 9.9.1555.

Capilla de los Santos Reyes

Capilla de los Santos Reyes kappeli rakennettiin piispan Don Baltasar Navarro Arroytian toimesta. Piispa eli 1577 – 1642.  Kappelin alttaritaulu on churrigueresque barokkia. Mahtipontinen ja hyvin koristeellinen kuten barokille on ominaista esittää valtaa, kauneutta ja vaurautta. Tuo oppaissa mainittu churrigueresque tyyli oli juuri Espanjassa syntynyt barokin tyylisuunta. 

Joskus tätä kappelia kutsutaan loppiaisen kappeliksi sen alttaritaulun keskeisen teeman vuoksi.  Kolme kuningasta, loppiaisen päähenkilöt. 

Tässä kappelissa on uskomattoman kaunis kattokupoli. Kupoli on koristeltu Mudejar-tyylisillä kuvioilla, jotka toivat mieleeni hermoradat.

Capilla de la Virgen de los Dolores

Virgen de los Doloresin kappeli ja pieni alttaritaulu, joka on täydellinen vastakohta barokkityylisille kappeleille. Oppaissa tyyliksi sanotaan klassinen tyyli. Kuvan keskellä   Virgen de los Doloresin rintakuva.

Virgen de los Doloreksen yhteydessä viitataan evankeliumeissa kerrottuihin seitsemään Jeesuksen elämänjaksoon, jotka saivat äidin kärsimään, kun hän  seurasi poikaansa tehtävää syntien lunastajana.

Tässä yhteydessä haluan kiittää rakkaita ystäviämme Irmelia ja Lassea taas kerran mukavata matkaseurasta. Heiltä saan aina myös näihin juttuihini kuvatäydennystä kun joskun jää jokin kohde itseltä kuvaamatta. Niinkun nyt esimerkiksi tämä kappeli, jonka Irmeli oli kuitenkin ymmärtänyt myös kuvata.

Capilla del Baptisterio 

Kastekappeli, jonka seinällä Pyhää Johannes Kastajaa kuvaava työ ja sen edessä kastemalja.

Cripta de los mártires 

Felipe Ripoll Morata, kuoli 1939, pappi, professori ja hengellinen johtaja. Hänestä löytyy netistä seuraava tieto: ”Kun repuplikaaniarmeija valtasi Teruelin vuonna 1938, isä Felipe pysyi kansansa luona, piti uskonsa piispansa kanssa ja kieltäytyi tekemästä yhteistyötä kaikessa, jonka hän piti kirkon etujen vastaisena.  Oli vangittuna kolmetoista kuukautta.  Sotilaat käyttivät häntä ihmiskilpenä.  Marttyyri Espanjan sisällissodan vainoissa.” 

Tuo pispa joka tuossa lainauksessa mainitaan oli Teruelin piispa Polanco Fontecha, Anselmo, Bl. Ja on myös haudattuna samaan kryptaan.

Voit halutessasi jakaa tämän postauksen:

Email
WhatsApp

Kommentoi