Matkakertomuksia Espanjasta

Kotimatka Espanjasta Suomeen

Kevään kotimatka Torreviejasta Suomeen 2022

Kauanhan tässä meni ennen kun sain nämä kevään kotimatkan kohteet ja tiedot siirrettyä tänne blogiini. Mutta nyt on erilliset postaukset valmiit ja tässä lyhyt yhteenveto reitistä ja linkit postauksiin, joissa lisätietoja kohteista. Pääkohde tällä reissulle oli Normandian rannikon Mont Saint-Michel luostarisaari. Sitä koskeva postaus on pitkä, mutta halusin laittaa ylös kaiken tiedon minkä käänsin oppaista suomeksi muistiin. Bonuksena ja matkan kruunasi myös käynti Etretatissa ja sen kuuluisassa puutarhassa.

Tutut linnat jää taakse kun matka alkaa kohti kotisuomea. Tässä Villenan linna
Tässä taas Montesan linna

Päivä 1

Torrevieja – Canfranc: 695 km.

Hyvät ilmaiset melko tyhjät moottoritiet oli matkan varrella.

Matka alkoi siis Torreviejasta ja ajoimme melko yhtä soittoa Valencian ja Zaragosan kautta Canfranciin, jossa oltiin ensimmäinen yö tutussa hotellissa.

Hotelli: hotel Santa Cristina petit spa

Pyrenees | Hotel Santa Cristina Petit Spa

Parin kilometrin päässä Canrancin kuuluisasta asemasta ja kylän keskustasta. Hyvät parkkipaikat ja rauhallinen syrjäisä sijainti. Huoneet hyvät ja aivan mahtava ravintola ja tietysti näkymät. Aamiainen monipuolinen.

Nyt käytiin kuitenkin kylän keskustassa illalla syömässä pitsat emmekä jääneet hotellille odottamaan illallisen valmistumista, sillä se tarjoiltiin meille liian myöhäisenä ajankohtana. Mutta vuosi sitten siellä yöpyessämme söimme hotellilla ja oli kyllä hintansa väärti menu.

Olen jo aikaisemmin kirjoittanut postauksen tästä upeasta Canfrancin asemasta ja sen mielenkiintoisesta historiasta. Se löytyy täältä

Päivä 2

Canfranc – La Rochelle, noin 500 km

Aamulla aikaisin lähdettiin liikkeelle päämääränä La Rochelle

Linkki La Rochelle postaukseen tässä

Reitti kulki Canfrancista pikkuteitä Navarrenxin ohi La Rochelleen. Pikkuteitä ja kilometrejä tuli ehkä vajaa 500. Vähän kierreltiin kun haluttiin välttää moottoritiet. Mahtavia maisemia viiniköynnöksineen nähtiin. Välillä vähän eksyttiin reitiltä, mutta onneksi oli paperikarttakin mukana. Ajo oli aika hidasta, sillä reitille osui monta pikkukylää. Esimerkiksi pieni Navarrenx niminen kylä, joka on listattu Ranskan kauneimpiin kyliin tälle sivustolle:

Découvrez nos villages | Les plus beaux villages de France – Site officiel

Nyt emme kylään pysähtyneet, mutta muistiin laitan, sillä mukavasti osuu reitille ja voisi kokeilla joskus yöpymistä kylän liepeillä. Hieno portti kuitenkin maltettiin kuvata.

Kun kapealla tiellä kulkee tälläinen viininviljelyyn liittyvä työkone niiin ohi ei pääse, eli aikaa on otettava mukaan, jos moottoritiet haluaa välttää.

La Rochellessa oltiin kuitenkin hyvissä ajoin

Hotelli: Hôtel Kyriad La Rochelle Centre Les Minimes.

Vaatimaton mutta siisti kuten Kyriad hotellit yleensä.

Aamiainen myös aika vaatimaton mutta riittävä.

Hotellissa on todella hyvä yksityinen parkkihalli, josta hissiyhteys hotelliin. Sisäänajoliuskalla koodilaite ja koodin saa respasta ja ovi avautuu koodilla.

Les Minimes -kaupunginosa on vain lyhyen kävelymatkan päässä vanhasta satamasta (Vieux Port).

Hotelli oli mainio ”löytö” sijaintinsa vuoksi, mutta myös, koska siellä oli tuo suljettu maanalainen oma autotalli. Yritän aina löytää näille Espanjan ja Suomen välisille matkoille sellaiset hotellit, joissa on mahdollisimman suojattu parkkimahdollisuus. Auto kun yleensä sisältää aika paljon muutakin kun passin ja hammasharjan eikä kaikkia tavaroita halua raijata yhden yön takia huoneeseen.

Päivä 3

La Rochelle – Mont Saint-Michel 333 km

Reitiksi valikoitui moottoritie,sillä halusimme olla perillä mahdollisimman aikaisin.

Pääkohde matkalle oli Mont Saint-Michel saari. Saaren kuuluisa luostari Merveille ja saarella oleva kylä.

Näistä kummastakin löytyy täältä blogista omat postaukset. Linkit:

Mont Saint-Michelin mahtava luostari ja sen kirkko

Mont Saint-Michelin luostarisaari ja sen kylä

Yöpymiseen löysin majatalon, joka sijaitsee muutaman kilometrin päässä luostarisaaren kulkusillasta. Mahtavat näkymät pihalta yli peltojen saareen.

Hotelli: Le Vent des Grèves, B&B majatalo, vanha maalaistalo. Superlöytö – kiitos ”Unelmatrippi” nimisen matkablogin, josta tämän bongasin.

Le Vent des Grèves – Accueil

Todella siistit huoneet, meillä päätyasunto, jossa yhteinen olohuone ja keittiö ja neljä makuuhuonetta, jossa oma kylpyhuone ja huoneet lukollisia. Eli meidänkin siellä ollessamme muissa makkareissa oli ihmisiä ja kaikilla sitten yhteinen olohuone ja avokeittiö.

Iso parkkialue talon edessä ja oma terassi asunnon päädyssä.

Normaali ranskalainen aamiainen päätalossa, vaalea leipä, marmelaadi, hunaja ja yksi pala juustoa, hedelmä.

Päivä 4

Mont Sant-Michel – Etretat 250 km

Etretatiin mentiin myös moottoriteitä pitkin. Tässä Etretatista ja sen upeasta puutarhasta kirjoittamaani postaukseen linkki. Puutarhaihmisen paratiisi.

Poikettiin matkalla Pont-l’Évêque -nimisessä kaupungissa ja siellä yhdessä nimenomaisessa liikkeessä. Nimittäin aluehan on calvadosjuomastaan kuuluisa ja käytiin tuliaisostoksilla upeassa kaupassa nimeltä: Calvados Père Magloire L’Experience.

Accueil – Calvados

Täällä järjestetään myös tutustumiskierroksia ja maisteluja, mutta emme malttaneet jäädä odottamaan seuraavan kierroksen alkamista vaan teimme ostoksemme ja jatkoimme matkaa. Upea paikka ja jos calvados maistuu kannattaa käydä tutustumassa. Vaihtoehtoja nimittäin on hyllyillä tarjolla.

Etretatissa vietettiin päivä sen kuuluisassa puutarhassa ja itse kylässä. Illansuussa ajettiin Fecamp- nimiseen lähikaupunkiin, josta löydettiin kohtuuhintainen vaatimaton B&B huone. Isäntä oli suomifani, oli ollut työmatkalla joskus Kouvolassa. Vaimo ei puhunut muuta kun ranskaa. Huone oli pieni ja aika siisti ja omalla kylppärillä. Talon pihassa hyvät parkkitilat. Talo sijaitsi pellon laidalla kaupungin ulkopuolella.

Paremminkin olisi voinut valita mutta menihän tämäkin:

Chambres d’Hôtes La Ferme du Bout de la Ville

La ferme du bout de la ville. Chambres d’hôtes à Criquebeuf-en-Caux (Fécamp)

Kun noita tämän B&B paikan nettisivujen kuvia katsoo niin tuntuu, että tämä ei ole se sama paikkakaan missä olimme. Arvostelut varaussivustoilla myös todella hyvät. Me olimme ainoat asiakkaat ja huone oli alakerrassa. Todella pieni. Omistajapariskunta oli hyvin ystävällisiä, mutta muuten ei kyllä mikään oikein täsmännyt arvostelujen kanssa. Emäntä paistoi aamiaiseksi lettuja.

Itse Fecampissa ei käyty, siellä olisi ollut paljon nähtävää. Oli kuitenkin jo koluttu Etretatissa paikkoja sen verran, ettei yhtään lisäaskelta tehnyt mieli ottaa.

Päivä 5

Etretat – Aachen noin 500 km

Etretatista tai lähemmin Fecampista ajettiin Liegen kautta Aacheniin. Aachen oli vain välietappi loppumatkalla kotiin. Pikkukierros käveltiin kaupungilla.

Hotelli: Mercure Hotel Aachen Europaplatz

Hotel Aachen – Mercure Hotel Aachen Europaplatz

Iso siisti hotelli, hyvä puomein suljettu parkkialue hotellin edessä. Maksullinen. Aamiainen hyvä saksalaiseen tapaan monipuolinen.

tälläinen erikoisuus löytyi hotellin aamiaishuoneesta

Päivä 6

Aachen – Haselünne 281 km

Ei metriäkään moottoritietä, mutta hyviä valtateitä Hollannin ja Saksan rajaa pitkin Saksan puolella. Haselünne sijaitsee lähellä rajaa. Yritimne välttää ruurinalueen ruuhkat ja siksi valitsimme tämän reitin. Saimme ajaa rauhallista tasaista vauhtia todella hyväkuntoisilla teillä. Välillä vähän pienemmillä ja välillä isommilla. Mitään kiirettä kun ei ollut.

Haselünne on pieni idyllinen perisaksalainen kaupunki.

Majatalo oli taas superlöytö.

Kolpings Gästehaus, Haselünne

Bookingin kautta yksi yö 70€

Supersiisti ja varmaan juuri remontoitu, oma kylpyhuone, aivan uudet petivaatteet. Meidän huoneessa oma sisäänkäynti suoraan ulos. Sisäänkäynnin ihan vieressä oli viereisen Gasthaus-ravintolan kaunis ulkoterassi, Biergarten. Oman oven edessä omaan käyttöön puutarhakalusteet. Mikäs siinä istuessa ilta-auringossa ja katsella vilkasta elämää Biergartenissa.

Syötiin illallista Gasthausin ravintolassa. Söin ehkä elämäni parhaan kanasalaatin siellä.

Ainut miinus oli majatalon parkkipaikka joka oli kadun vieressä eikä se ollut mitenkään aidattu. Mutta omistaja vakuutti, että alue on rauhallinen ja turvallinen. Aamiaista ei itse majatalosta saa eikä viereinen Gasthauskaan ollut aamulla auki. Noin 200 m päässä on kuitenkin leipomo, Bäckerei, joka myy hyviä erilaisia aamiasvaihtoehtoja.

Saimme pitää huoneen pitkälle iltapäivään normaalista poiketen kun kerroimne omistajalle ajavamme Travemündeen, josta laiva Suomeen lähtee vasta yöllä. Päivällä kävimme kävelemässä Haselünnen keskustassa. Ennen kun lähdimme jatkamaan matkaa huoneen luovutuksen jälkeen kävimme vielä Haselünnen Getränkemarktissa olutostoksilla.

Päivä 7

Haselünne – Travemünde 331 km

Pikkuteitä, aikaahan oli

Lyypekissä käydään aina syömässä kebabit. Ehkä parhaat mitä olen syönyt. Chilikastike jopa parempaa kun Torreviejan Varton vastaava.

City Döner Lübeck

Moislinger Allee 2C, 23558 Lübeck, Saksa

Autolle saa parkin helposti lähellä olevasta rautatieaseman parkista. Sijainti kätevästi niin että pääsee helposti jatkamaan matkaa satamaan. Ei tarvitse mennä kaupungin keskustaan. Ja takuuvarma maku. Ollut paikalla ja käytössämme jo yli 10 vuotta.

Satamaan saavuttiin taas kerran liian aikaisin ja jouduttiin vielä jonottamaan lisätunteja kun Travemünden satamatyölaiset oli lakossa ja laivan lastaus myöhästyi. Aamuyön tunteina päästiin vasta laivaan ja nukkumaan. Satamassa jaettiin odottajille vesipullot ja makea kääretortut. Voileipä olisi ollut parempi vaihtoehto. Seuraavana aamuna kun herättiin laiva oli edelleen satamassa eikä meille oltu ilmoitettu mitään syytä asiaan saatikka arvioitu Helsinkiin saapumisaika.  Itse kysymällä sitten saatiin tieto, että saavutaan vasta iltapäivällä aamun sijaan. Tehtiin tietty Finnlinesille korvausvaatimus ja hoitivat kyllä asian hienosti, eli siitä heille täydet pisteet, vaikka itse tiedottaminen laivalla olikin heikkoa.